Innledere

Øyvind Rundtom

Øyvind Rundtom er rektor ved Kjeller skole i Lillestrøm kommune. Han er opptatt av høy fagkompetanse og kvalitet i alle fag – Effekter og bieffekter av å prioritere  videreutdanning for lærere, samt ansette lærere med høy fagkompetanse. En erfaringsdeling fra Kjeller skole i Lillestrøm kommune.

Silje Karlsen jobber som musikklærer på Engebråten Ungdomsskole på tolvte året. Hun underviser i musikk og valgfaget Produksjon for Scene. Karlsen har jeg bakgrunn som utøvende musiker innen populærmusikk, og jobber bl.a. også med musikk til barneteater og som kordirigent. Hennes masteroppe handler om låtskriving med ungdomsskoleelever.

Hege Danielsen og er faglærer i kroppsøving. Jeg er veldig engasjert, både i å dele konkrete opplegg og å spre kunnskap om kroppsøvingsfaget til flest mulig, for slik å kunne bidra til å øke fagets status. Jeg har Facebooksiden «En kroppsøvingslærers hverdag» til dette formålet. Jeg brenner også veldig for fysisk aktiv læring og for å få inn mest mulig fysisk aktivitet i skolehverdagen. Jeg jobber på barneskole og underviser nesten alle klassen

Irene Brodshaug jobber i Utdanningsetaten som fagkonsulent i praktiske og estetiske fag, hun jobber spesielt med utvikling av fagnettverk for å styrke fagene i Oslo kommune. Hun er lektor i kunst og håndverk og har tidligere jobbet som lærer innenfor kunst og håndverk, valgfag og arbeidslivsfag. Irene har vært med på lage læreplaner for valgfagene, vært foredragsholder, veileder og sensor på fagfeltet kunst og håndverk.

Mari Møller Thorsen er lektor i kunst og håndverk ved Nordpolen skole i Oslo. “Jeg har alltid likt å jobbe med mennesker og hatt kunst og håndverk som yndlingsfag siden jeg begynte på skolen”, sier Mari.

Petter William Hansen er studieleder ved Institutt for estetiske fag ved OsloMet. De tilbyr den nye 5-årige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag fra høsten 2022.  Petter er invitert til forumet for å snakke om overgangen fra faglærer til femårig lærerutdanning, hvordan fremtidens lektorer i praktiske og estetiske fag kan dekke flere roller og bidra til en profesjonsutvikling på skolen i tråd med fagfornyelsen.

Åshild Wolstad er utdannet faglærer i mat, helse og miljøfag fra tidligere Statens lærerskole i husstell på Stabekk. Hun har arbeidet som lærer på alle skolenivåer, har skrevet lærebøker i heimkunnskap og arbeidet over 20 år hos Fylkesmannen i Buskerud. Som pensjonist bruker hun mye av tiden på å skrive om faget mat og helse, og formidler spesielt hvordan man bygger og beskriver elevenes kompetanse.

Åshild er styremedlem i Mat og helse i skolen, og har blant annet ansvaret for nettside og facebookgruppe.

Frode Hilleren er assisterende rektor på Fagerborg skole, med pedagogisk utvikling som hovedansvarsområde.

Fagerborg skole har fra oppstarten av ny skole i 2015 vært opptatt av å sidestille praktisk-estetiske fag med teoretiske fag, og ha lærere med høy kompetanse i fagene de underviser i. Det handler også om at disse fagene er viktige både for skolen og elevene, og bidrar svært positivt til skolens læringsmiljø. Fagerborg skole har hatt tre lærerspesialister i praktisk-estetiske fag.